Deși toată lumea vorbește despre efectele negative pe care pandemia le are asupra pieței de birouri din întreaga lume, nu doar din România, dezvoltatorul imobiliar Portland Trust, consideră că “piața de birouri nu a fost afectată în mod deosebit de puternic de pandemie”. Mai mult decât atât, compania caută noi proiecte în sectorul de birouri și speră că acest efort va da roade în al doilea trimestru al acestui an.
De unde provine optimismul în ceea ce privește segmentul de birouri și care sunt mai exact planurile dezvoltatorului Portland Trust pentru piața imobiliară din România pe lângă finalizarea construcției clădirii de birouri J8 Office Park? “Proiectul J8 Office Park va fi finalizat în T2 (Q2) – T3 (Q3) 2021. În prezent, este închiriat în proporție de 70% și atrage un interes important din partea chiriașilor. În paralel, intenționăm să începem dezvoltarea unei clădiri industriale ușoare pre-închiriate în estul Bucureștiului. Procesul de planificare va dura tot anul, cu finalizarea a aproximativ 20.000 mp, la sfârșitul anului 2022. De asemenea, căutăm noi proiecte în sectorul de birouri și sperăm că acest efort va da roade în al doilea trimestru al acestui an”, a declarat pentru wall-street.ro, Florin Furdui (foto), Country Manager, Portland Trust România.
Deși 90% din activitatea firmei în piața românească este în segmentul de birouri, segment în care multe companii au fost puternic afectate de munca de acasă și lipsa chiriașilor din clădiri, Furdui a declarat că lucrurile nu stau chiar așa, cel puțin nu pentru compania pe care o reprezintă. “Deși s-a scris mult în legătură cu faptul că birourile devin mai puțin importante în sectorul imobiliar, sondajele noastre efectuate de mulți chiriași ar concluziona contrariul. Cele mai afectate sunt sectoarele retail și hotelier. Colectarea chiriilor în sectorul de retail au fost raportate de către companiile imobiliare ca fiind la 30%, în timp ce colectările din zona de birouri – de 95% plus”, a explicat Furdui.
Potrivit acestuia, singurii chiriași problematici au fost cei care depindeau de vânzările către persoane. “Mă refer la sălile de fitness, restaurantele, cafenelele și spațiile de coworking și, într-un singur caz, o clinică de fertilitate, unde restricțiile de călătorie din străinătate opreau tratamentele clienților. Acești chiriași se află de obicei la parterul clădirilor de birouri, iar chiriile respective cumulează 5% sau mai puțin din veniturile totale ale clădirii”, a declarat reprezentantul Portland Trust România.
Furdui consideră că virusul Covid-19 va reprezenta o perturbare pe termen scurt, iar ambele părți trebuie să își respecte reciproc obligațiile de a supraviețui și de a plăti datoriile bancare. “Proprietarii nu primesc asistență din partea guvernelor, în timp ce chiriașii pot accesa sprijin la mai multe niveluri, deci deși este o situație nesatisfăcătoare pentru ambele părți, dacă proprietarul dorește ca un chiriaș să rămână și să supraviețuiască, atunci va fi flexibil atât timp cât soluțiile convenite funcționează pentru amândoi”, a declarat acesta.
Biroul postpandemie și chiriașul de mâine
Multe sondaje au scos în evidență oboseala cauzată de întâlnirile Zoom / Teams, stresul mediul de lucru de acasă, singurătatea, lipsa de sprijin și de mentorat și lipsa comunicării cu prietenii și colegii. “Acest lucru este adevărat în întreaga organizație, deși conducerea va avea cel mai probabil un mediu de lucru mai bun acasă decât alți angajați – în special angajații tineri care împart case sau apartamente și în care nu există o zonă privată, cu excepția dormitorului lor”, a declarat Frudui.
La capitolul revenirii în clădirile de birouri, toată lumea este de acord că, chiar dacă revenirile vor fi treptate, chiar și de câteva zile pe săptămână, birourile vor trebui să fie altfel, să pună accentul pe siguranța și sănătatea angajatului.
“Pentru a se conforma regulilor post-pandemice, noile specificații pentru clădirile de birouri vor trebui să fie cu un nivel mai sus decât normele de bază legale pentru a atrage cei mai buni chiriași”, a explicat Frudui.
Acesta a declarat că, de exemplu, Proiectul J8 Office Park, care urmează să fie finalizat spre finalul acestui an, va avea sisteme HEPA care filtrează 99.995% dintre germeni, bacterii, spori și virusuri. În plus, va exista protecție UVC în instalația de ventilație și în ascensoare, care elimină virusurile din aer și de pe suprafețe.
“Alte inovații practice includ intrarea fără contact atât în parcare, cât și la turnicheti și ascensoare. Un birou va trebui să fie sigur și atractiv pentru a supraviețui și a reuși. Mediul oferit de un parc de birouri cu spații deschise, în care rezidenții pot să se relaxeze și să lucreze atât în interior cât și în exterior va fi popular. Dacă proprietarul oferă servicii suplimentare față de cafenelele și restaurantele obișnuite, atunci atragerea chiriașilor și păstrarea acestora se va produce cu și mai mult succes, a declarat Frudui.
Potrivit acestuia, proiectul J8 va avea și o ofertă bogată de servicii de retail, cum ar fi magazinele MEGA IMAGE și XTime, un restaurant, o cafenea Coffee Island, o sală de sport World Class, o clinică medicală Medicover și una de kinetoterapie Medy Sport, dar și un cabinet dentar, parcare de biciclete cu o capacitate de 200 de locuri, stații de încărcare pentru mașinile electrice, atât pentru vizitatori cât și pentru rezidenți, dar și locuri de parcare, pentru 600 de mașini.
Furdui consideră că vaccinurile ar trebui să ofere încredere lucrătorilor să se întoarcă la muncă.
Sursa: wall-street.ro